У даній збірці зібрані найгучніші провальні маркетингові та pr активності за 2016 рік. Даний рейтинг на прикладах показує як не варто робити співробітникам компаній, і чому робота з професійними агентствами, які убезпечать Вас від схожих провалів, і необхідності відбілювати свою репутацію.
У серпні 2016 року багато користувачі інтернету бурхливо обговорювали реакцію єкатеринбурзької компанії на негативні коментарі про свою роботу. На кожен такий відгук представники апартаментів «Аквамарин» розгорнуто відповідали, пропонуючи «навчитися культурі» та «вести себе, як цивілізовані люди». Співробітники фірми звертали увагу на поведінку своїх відвідувачів і розписували помилки, які, на їхню думку, допустили клієнти:
Привіт Юлія - яка заснула у ванні і зробила промочку. (І за яку ви заплатили!!!) Чим писати маячню краще почитайте відгуки що були у нас до вас !!! З вашою хамською поведінкою краще сидіти в тому селі звідки ви приїхали. Бажаю і до вас такого ж ставлення, - як ви ставитеся до людей!!! І перш ніж вибиратися в міста мільйонники ознайомтеся хоча б в інтернеті як працює мікрохвильовка, ванна джакузі і все інше, чого ви Юлія напевно ще не бачили арніше. До речі, гість Андрій що заселявся після вас теж залишився незадоволений тому що його не розмістили в номері в який він хотів з двома сабаками. (Які в минулий раз «мітили» на диван). Потрібно вчиться культурі панове!!! А потім вже все інше ...
- Апартаменти «Аквамарин» (орфографія збережена)
На початку грудня 2016 року російське представництво Coca-Cola організувало розіграш кастомізованих новорічних стікерів. Щоб отримати набір, користувач повинен був виконати завдання від чатботу «Діда Мороза» - надіслати фотографію пляшки або банки з напоєм бренду. Однак через технічний збій бот став розпізнавати логотип компанії навіть на тих зображеннях, де його не було. Ситуація обернулася тим, що аудиторія почала висилати системі непристойні фотографії, писати матюки повідомлення і ділитися своїми «роботами» в мережі:
Представники компанії відповіли, що, незважаючи на подібну реакцію, менше ніж за добу бот отримав 40 млн запитів.
В кінці січня на рекламний ролик житлового комплексу «Зіларт» звернули увагу в російській рекламній індустрії, яка негативно відгукнулася про ролик.
Представники російського рекламного ринку висміяли кліп на своїх Facebook-сторінках. Креативний директор «Сходу» назвав роботу «совком в дії», менеджер з маркетингу Ritter Sport Олександр Леонов вніс її до списку «відрижок російського рекламного ринку», креативний директор Instinct Роман Фірайнер побачив в цьому повернення 90-х років.
Галузеве видання Sostav опублікувало відео з підписом: «Як зробити дуже дорогий ролик дуже погано. Із слабкими нервами не дивитися», а команда Adindex висловила ставлення до кліпу словами:«Той випадок, коли дивишся рекламу, і не розумієш, за що вони так з нами?!».
У жовтні для просування серії засобів по догляду за обличчям Nivea Men Sensitive бренд спільно з агентством Pichesky запустив кампанію «Пушок не ок». У трьох відео показано, як хлопець зазнає поразки на побаченні, при вході в нічний клуб і в університеті - тільки тому що у нього є вуса. Компанії довелося перезаписати один з роликів, в якому студенти дають прізвиська один одному, називаючи героя то гусаром, то Арамисом, то «мексікашкой».
У соцмережах бренд розкритикували за нерозуміння аудиторії, звинуватили в поганому в маркетингу і порушення рекламного законодавства:
У січні на YouTube з'явився музичний кліп з рекламою житлових комплексів петербурзької будівельної компанії «ЛенСпецСМУ». У ньому співробітниці фірми просять клієнта купити квартиру в одному з ЖК і говорять про те, що їм потрібно лише «лаве» споживачів. Музика і зав'язка ролика запозичені з кліпу гурту «Потап і Настя» під назвою «Стиль собачки».
Інтернет-користувачі активно ділилися роликом в соцмережах, оцінюючи його як «дно», «пекло», «ностальгію по 90-м», і порівнювали відео з рекламою ЖК «Зіларт».
Користувач YouTube Олександр Румянцев, першим розмістив ролик на відеохостингу, і повідомив vc, що після публікації до нього звернулися кілька співробітників «ЛенСпецСМУ» з вимогою видалити відео. У компанії Румянцева запевнили, що ролик не призначався для публічного розміщення і створювався для корпоративу.
Компанія Mondelēz викликала негативну реакцію у своїх споживачів, змінивши форму шоколаду Toblerone в Британії. Бренд зменшив впізнавані трикутники в плитках двох розмірів і збільшив виступи між ними.
Користувачі цікавилися, чому Toblerone не може «просто збільшити ціну», звинувачували компанію в жадібності і погрожували перейти на бік конкурентів, які продають дуже схожі продукти, але не змінюють їх форму. Представники Toblerone відповіли, що зробили вибір на користь зменшення батончиків, щоб підвищити «цінність продукту», зберігши доступні ціни.
Сервіс з пошуку авіаквитків періодично піддавався критиці в році, що минає за різні кампанії. Наприклад, в травні бренд опублікував на своїх сторінках в соцмережах запис з рекламою авіаквитків до Анапи за 999 рублів і фотографією козаків з текстом: «Кажуть, що в аеропорту Анапи гостей зустрічають козаки. Квитки від 999 рублів тут ».
Таким чином сервіс натякнув на напад в аеропорту Анапи на опозиціонера Олексія Навального і співробітників Фонду боротьби з корупцією. Користувачі Facebook виступили з критикою такого PR-ходу. Журналіст Олександр Амзін теж заявив, що ніколи більше не зробить покупку через сервіс, а шеф-редактор Slon Михайло Зеленський побажав співробітникам Aviasales опинитися в подібній ситуації.
У червні петиція проти ігрового спецпроекту «Тінькофф Банку» з Aviasales «Виживемо в Європі» зібрала більше 10 тисяч підписів. Банк відмовився від участі в кампанії і приніс вибачення тим, кого вона могла образити. Гра була варіантом класичного «Сапера», де замість бомб використовувалися позначення представників ЛГБТ-спільноти, біженців або марихуани. При програші з'являлися «патріотичні» повідомлення: «В Європі тебе записали в ЛГБТ, а в Сочі одні натурали», «В Європі тебе наздогнали біженці. А в Анапі тільки росіяни »і так далі.
У вересні інтернет-користувачі звинуватили Aviasales в расизмі через публікацію з відсиланням до інформації про швидке розлучення Анджеліни Джолі і Бреда Пітта. Представники компанії зробили запис нібито від імені актора, в якій він називає прийомних дітей «масовкою».
Головний редактор російського видання Wonderzine Ольга Страховська зазначила на своїй сторінці в Facebook, що співробітники сервісу давно "працюють за принципом "сексизм, расизм, гомофобія: ваші продажі злетять до небе". У коментарях до публікації глава Aviasales Костянтин Калинов називає Страховську «страшненькою» і пропонує їй «виписати мужика».
PR-директор Aviasales Яніс Дзеніс розповів vc, що в компанії публікацію не вважають расистською, що не беруться давати оцінку висловлюванням засновника і не бачать в епатажних записах негативного ефекту, який міг би позначитися на репутації.
В кінці січня російський підрозділ Burger King, який зазначився епатажними кампаніями в 2016 році, опублікував на своїй Facebook-сторінці зображення, на якому клієнт вибирає бургер за кольором булок. На зображенні з підказкою написано «не брати» близько продукту з чорним хлібом. Так російське відділення компанії натякнуло на скандал, пов'язаний з відсутністю чорношкірих номінантів на «Оскар» в 2016 році.
Європейське керівництво Burger King змусило російську мережу видалити расистський жарт про «Оскар»:
Бренд Burger King підтримує різноманіття у всіх видах діяльності і каналах [поширення інформації] і не терпить дискримінації. Запис на сторінці в Фейсбуці російського майстер-франчайзу не була схвалена і була видалена.
Брайсон Торнтон, директор з комунікацій Burger King в регіоні EMEA
Скандальними стали і інші проекти бренду, такі як банери «Гляди ж, не загострись», «Загострився? Тепер наліжісь», подача позову до Джигурди за шкоду діловій репутації і примирення з ним, а також подарунок Ользі Бузової продукту під назвою« Великий хрін»:
У жовтні інтернет-магазин «Юлмарт» запустив акцію, в якій запропонував користувачам зрозуміти за допомогою «жіночої логіки», що купила вигадана героїня тесту разом з певним товаром.
Користувачі звинуватили компанію в сексизмі і образі жінок. У «Юлмарті» відповіли, що не хотіли нікого образити і визнали, що «з точки зору науки поняття "жіноча логіка" не існує, оскільки жінки і чоловіки мислять приблизно однаково».
У березні засновник «Тінькофф Банку» Олег Тиньков публічно відчитав в Instagram свою співробітницю Вікторію Бавикіну за те, що вона одягла корону майбутньої переможниці конкурсу краси Tinkoff girl. Тиньков назвав її «безкоштовною. давалкою» і опублікував нібито номер телефону дівчини, який виявився несправжнім.
Ситуація викликала багато негативу по відношенню до Тинькова з боку користувачів і інших підприємців. Глава відділу спецпроектів компанії Марія Федорова заперечила начальству: «Це прям жорстоко і образливо. Ніяка Віка не дура, а наш дорогоцінний співробітник і красива дівчина. Не можна так обзивати дівчат».
Пізніше в інтерв'ю з співзасновником рекрутингового агентства Pruffi Оленою Володимирській Тиньков заявив, що це був просто жарт, причому придуманий разом із самою Бавикіною. Володимирська попросила підприємця вибачитися перед дівчиною і подарувати їй букет квітів, але той в бесіді не вважав за ситуацію гідної таких дій, проте, за словами представників компанії, все-таки зробив це.
Раз на тиждень ми відправляємо дайджест з найактуальнішими новинами в сфері маркетингу, піару та діджітал технологій.